Friday, November 20, 2009

VCB & RMU 11000 volt



Peralatan yang mengawal kemasukan bekalan kuasa 11KV di UniKL-MIAT.Ini lah yang dinamakan Vacum Circuit Breaker ( VCB ) perlu di service 2x setahun untuk mengelak perkara yang tidak diingini boleh berlaku.....yang nie selalu meletup kalau tak dijaga dengan baik.Peralatan ini diservice oleh pihak luar kerana saya sendiri belum layak lagi untuk baikpulih nie......ooooooooo...saya ada A4 bagi voltan rendah....hendak jaga peralatan diatas tu mesti ada sekurangnya B0...Sekarang nie saya tengah masuk kelas untuk ambil BO..



Bahagian dalam VCB perlu dibersih betul-betul....unit baru nie dah mengunakan motor untuk hidupkan.........nak hidup telan air liur dulu ler...kalau x ada power selembar jer..



Kabel kemasukan dari TNB 11KV , diperiksa terminal dalam keadan ketat dan selamat....



Fius Ring Mian Unit dikeluarkan untuk diuji dan pastikan kabel kemasukan dan keluaran dalam keadaa bersih dan selamat......ni 11KV bersamaan dengan 11000 voltan kat umah baru 240 voltan jer...atau 415 voltan tapi yang penting kerja mesti ikut peraturan keselamatan diutamakan.



Fius RMU dibersihkan dan diuji menentukan beropersi dengan selamat.



Kerja-kerja akhir dilakukan menjalani ujian keatas VCB tersebut dengan melakukan ujian tekanan. Cayalah tengok awek tu buat kerja relak jer..yang sebenarnya jangan takut dengan elektrik nie ,ikut betul-betul langkah kerja dan langkah keselamatan diutamakan yang lepas-lepas tu selamat...siapa tak takut sebab elektrik nak meletup dia tak bagi tahu kita ooooooooooo jadi berhati-hati ketika membuat kerja-kerja elektrik mahupun ditempat kerja atau dirumah.....

2 comments:

  1. salam
    what's up bro izani kan?
    ehehe..
    betul ler tu..
    last sekali mmg den koje kek miat..la ni kat uia..
    ececeh..skema ler plak ayat?!!
    sori arr tiggl jejak kat sini..
    takde shoutmix box..
    apepun..happy bogging n perhaps jdi blogger tegar cam eden ni...
    mihaha..
    by the way..
    dapek link blog den dari blog sape deh?
    siso?
    nik?
    or rezal?
    salam singgah!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Pinjam gambar boleh ke , nak buat presentation ni

    ReplyDelete

LinkWithin