Friday, August 19, 2011

deman kuih raya......

sekarang semua org tengah deman kuih raya dgn baju raya ..raya sakan ...ker tahun nie....

kalau tak ada kuih raya .... makna tak ceria ler raya nie...kadang kuih yg beli kat pasar raya tak sedap sangat harap warna jer kasi leleh air aku jer.....

Friday, August 12, 2011

Fadhilat Sedekah

Ramadan bukan sekadar dihiasi dengan ibadat puasa yakni menahan diri daripada makan, minum dan apa sahaja yang membatalkan puasa kerana takrifan sebenarnya lebih luas lagi.

Ramadhan juga membawa maksud bulan kebajikan di mana di dalamnya ada zakat fitrah yang menjadi kewajiban dilaksanakan setiap umat Islam. Umat Islam amat digalakkan bersedekah sebagai melengkapkan amalan ibadat puasa kita di siang hari.

Ini kerana di sekeliling kita ada mereka yang kurang bernasib baik. Maka pada kesempatan ini kita hulurkan sedikit sumbangan kepada mereka.

Thursday, August 11, 2011

Ragam bulan ramadhan.....

Anak buah lagi bijak bukan pandai apa yg penting tahu apa hukum org x puasa disiang hari di bulan mulia nie...

Kepada sesiapa yg berazam nak berhenti merokok dibulan yg mulia nie...paling elok..jgn bertambah kuat pulak....ramai anak muda atau org tua sekarang x boleh puasa pasal rokok punya hal jer...adoi....apa nak jadi dgn manusia skrg.ooooooo


Bangun jgn x bangun sebab apa beza puasa antara org islam dgn agama lain adalah bangun makan sahur ..pesanan nie utk diri saya sendiri jugak...sama2 kita belajar...

Tuesday, August 9, 2011

kurma ajwah nabi


Pohon kurma ajwah ini masih ada di madinah sampai sekarang, jadi sudah lebih dari 14 abad atau 1429 tahun sejak pertama kali di tanam oleh rasulullah saw, jumlahnya hanya sekitar seratusan pohon.

KEINDAHAN Ramadan seolah-olah tidak lengkap tanpa buah tamar atau kurma sebagai
hidangan wajib berbuka puasa. Tidak hairanlah, di mana-mana saja - baik di pasar raya besar mahu pun gerai di kaki lima, kurma adalah jualan wajib yang pasti menggamit pembeli.
Biarpun sekadar dua atau tiga biji, kehadirannya di celah pelbagai juadah,
membawa keberkatan yang bukan sedikit kerana kurma turut menjadi pilihan Nabi Muhammad SAW untuk berbuka.

Kaya dengan sumber zat besi, potassium, magnesium, sulfur, kalsium selain pelbagai vitamin termasuk asid folik. * Kandungan tinggi magnesium dalam kurma boleh mencegah barah. Amat jarang didengari puak Badwi diserang barah kerana bergantung kepada kurma sebagai makanan utama mereka.


INFO: Kebaikan kurma
  • Satu kilogram kurma memberikan 3,470 kalori kepada tubuh sebaik memakannya. Tenaga itu memuaskan selera makan, yang amat penting terutama ketika berbuka puasa.
  • Memakan kurma juga dikatakan memudahkan wanita bersalin.
  • Vitamin A dalam kurma dapat memperbaiki penglihatan dan menjadi penawar masalah tidak nampak pada waktu malam dan kekeringan mata serta mencegah penyakit mata.
  • Kurma juga penawar yang baik untuk masalah pening kerana ia mengawal pergerakan telinga. Disebabkan ia juga mengandungi zat besi dan kalsium, kurma juga penting untuk pembentukan tulang, gigi dan tisu otak.
  • Sunday, August 7, 2011

    seeloknya berbuka kat Masjid atau dirumah..apa nak buat dah terlebih.....RM

    Buffet Ramadhan Raintree Cafe, Hotel Maluri

    Dewasa : RM 58.00 nett

    Kanak-kanak : RM 32.00 nett



    Cyberview Resort & Spa Buffet Ramadhan

    Tel : 03-83127091 Fax : 03-83127092

    Normal Price : RM 79++

    Early Bird Voucher : RM 67++




    Ramadan Buka Puasa Promotion themed ‘ Indahnya Ramadan’ @ Zest, Marriot Putrajaya

    Dewasa ; RM92++
    Tempahan : 03-89498888 ext 1294/1330


    Maner ler tahu lepas ada byk masa dan kewangan boleh ler gie berbuka kat atas tu.atau kat bawah nie ada senarai hotel yg dpt HALAL....Tapi hati2 oooooo.

    teman tengok jer ..sebab teman buka puasa dgn teh O dan buah kurma sebab RM nie tak brp lebih..apa2 selamat berpuasa dan berbuka bila sampai waktu..ooooo

    shopping raya sakan

    Jom beli baju raya kepada sesiapa yg menpunyai masa dan kewangan sila dtg beramai.....hanya setahun sekali jer.
    Datang jangan tak datang.....

    Hotel/Restoran yang mempunyai sijil halal untuk buffet ramadhan 2011


    Semak jugak senarai Hotel/Restoran yang mempunyai sijil halal untuk buffet ramadhan 2011

    BilNama Hotel / ResortNama Premis / DapurTarikh Sah Sijil
    1AIKBEE TIMBERS SDN BHD (PEARL INTERNATIONAL HOTEL)
    BATU 5, JALAN KLANG LAMA
    58000 KUALA LUMPUR
    MAIN KITCHEN, LEVEL 5
    BANQUET CHINESE KITCHEN LEVEL 5.
    MALAY KITCHEN LEVEL 4.
    16/08/2010 -
    15/08/2012
    2ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR
    UDA ANCASA SDN BHD
    JALAN TUN TAN CHENG LOCK
    50050 KUALA LUMPUR
    BANQUET KITCHEN
    PASTRY KITCHEN
    SAFFRON BRASSERIE (KITCHEN)
    BUTCHER ROOM
    01/05/2009 -
    30/04/2012
    3BRISDALE INTERNATIONAL HOTEL SDN BHD
    NO. 65, JALAN HJ. HUSSEIN
    OFF JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN
    50300 KUALA LUMPUR
    RESTORAN SITI KHADIJAH16/06/2010 -
    15/06/2012
    4CENTRAL REVIEW (M) SDN BHD (CITITEL EXPRESS HOTEL KL)KITCHEN TERRACE01/04/2011 -
    31/03/2013
    5CRYSTAL CROWN HOTEL SDN BHD (KEPONG)
    NO 3 JALAN JAMBU MAWAR
    OFF JALAN KEPONG
    JINJANG SELATAN
    52000 KUALA LUMPUR
    CROWN CAFE @ CRYSTAL CROWN HOTEL01/08/2010 -
    31/07/20
    6DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR
    DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR
    (DYNAWELL CORPORATION (M) SDN BHD)
    NO, 218, JALAN IPOH,
    51200 KUALA LUMPUR
    ASEANA COFFEE HOUSE (LEVEL 1)
    BANQUET KITCHEN (LEVEL 4)
    PASTRY KITCHEN
    01/04/2010 -
    31/03/2012
    7FALCON POINT SDN BHD (CITRUS HOTEL KL)
    51, JALAN TIONG NAM,
    MELALUI JALAN RAJA LAUT,
    50350, KUALA LUMPUR.
    CITRUS HOTEL MAIN KITCHEN01/08/2010 -
    31/07/2012
    8GRAND PACIFIC HOTEL
    JEWEL VIEW SDN BHD
    52 – 58 JALAN TUN ISMAIL
    OFF JALAN IPOH
    51200 KUALA LUMPUR
    PACIFICA CAFE01/01/2011 -
    31/12/2012
    9GRAND SEASONS HOTEL
    NO 72, JALAN PAHANG,
    53000, KUALA LUMPUR.
    CHINESE BANQUET KITCHEN @ 2ND FLOOR
    O’LAS KITCHEN – WESTERN, LOCAL COLD, PANTRY @ B1 FLOOR.
    PASTRY KITCHEN @ GROUND FLOOR
    INDIAN FOOD KITCHEN @ 1ST FLOOR
    01/11/2009 -
    30/10/2011
    10GRAND SEASONS HOTEL
    NO 72, JALAN PAHANG,
    53000, KUALA LUMPUR.
    LOCAL KITCHEN @ B1
    PASTRY KITCHEN @ GROUND FLOOR
    INDIAN FOOD KITCHEN @ B1
    CHINESE / BANQUET KITCHEN @ 2ND FLOOR
    WESTERN KITCHEN @ B1
    01/08/2010 -
    31/07/2012
    11HERITAGE LANE SDN BHD (HOTEL IMPIANA KLCC)
    IMPIANA KLCC HOTEL & SPA
    13, JALAN PINANG,
    50450 KUALA LUMPUR
    MAIN KITCHEN01/03/2011 -
    28/02/2013
    12HOTEL GRAND CONTINENTAL KUALA LUMPUR
    JALAN BELIA / JALAN RAJA LAUT
    50350 KUALA LUMPUR
    MARBLE ARCH COFFEE HOUSE16/11/2010 -
    15/11/2012
    13KLI HOTEL MANAGEMENT SDN BHD
    JALAN RAJA MUDA ABDUL AZIZ
    PO BOX 11171
    50738 KUALA LUMPUR
    TOPPOT CAFE16/04/2010 -
    15/04/2012
    14LOTUS NATION SDN BHD (HOTEL PUTRA)
    SELESA INN KUALA LUMPUR
    285 – 287 JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN
    50100 KUALA LUMPUR
    D SERAI ( DAPUR PASTRI )
    HOTEL PUTRA KL
    ARAS 3
    LOT 149 SEKSYEN 87 JALAN TUN RAZAK
    50050 KUALA LUMPURSELESA CAFE
    ARAS 2 HOTEL PUTRA KL
    LOT 149 SEKSYEN 87
    JALAN TUN RAZAK
    50050 KUALA LUMPURRESTORAN TEMASYA
    IMPIAN MORIB HOTEL
    LOT 103 & 104 JALAN MORIB
    PANTAI MORIB
    42700 KUALA LANGAT ,SELANGORSELESA CAFE
    01/08/2010 -
    31/07/2012
    15MAYOR HOTELS BERHAD
    T/A CITY VILLA KUALA LUMPUR
    69 JALAN HAJI HUSSIEN
    OFF JALAN T.A.R
    50300 KUALA LUMPUR
    MALAY HOTEL16/09/2010 -
    15/09/2012
    16METROPLEX HOLDINGS SDN BHD (LEGEND HOTEL KL)
    TKT 33, PUTRA PLACE OFFICE TOWER
    100 JALAN PUTRA
    50350 KUALA LUMPUR
    DI ATAS BRASSERIE / MAIN KITCHEN
    MUSEUM CHINESE RESTAURANT
    16/10/2009 -
    15/10/2012
    17MIDAH HOTEL KUALA LUMPUR
    NO 8, JALAN KAMPUNG ATTAP,
    50460 KUALA LUMPUR
    MAIN KITCHEN01/11/2009 -
    30/10/2011
    18MING COURT HOTEL (KL) SDN BHD (CORUS HOTEL, KUALA LUMPUR)
    JALAN AMPANG, 50450 KUALA LUMPUR
    DONDANG SAYANG COFFEEHOUSE01/04/2010 -
    31/03/2012
    19PG HOTEL SDN BHDBANQUET KITCHEN
    AROMAS COFFEE HOUSE
    16/03/2010 -
    15/03/2012
    20PLATINUM PINANG SDN BHD (PUTERI PARK HOTEL)
    PUTERI PARK HOTEL JALAN RAJA LAUT.
    CENTRAL KITCHEN
    LOUNGE KITCHEN
    01/11/2009 -
    30/10/2011
    21PNB DARBY PARK EXECUTIVE SUITES (HOTEL), KUALA LUMPUR
    10 JALAN BINJAI
    50450 KUALA LUMPUR
    PNB DARBY CAFE
    THE 39 RESTAURANT
    01/02/2010 -
    31/01/2012
    22PREMIUM LODGE SDN BHD (THE CORONADE HOTEL KL)MAIN KITCHEN16/02/2011 -
    15/02/2013
    23QUALITY HOTEL CITY CENTRE
    (PERANGSANG HOTEL & PROPERTIES SDN BHD)
    JALAN RAJA LAUT
    P.O BOX 11586
    50350 KUALA LUMPUR.
    BENTENG COFFEE HOUSE KITCHEN
    MALAY KITCHEN
    PASTRY KITCHEN
    MEISAN KITCHEN
    01/11/2009 -
    30/10/2011
    24SERI PACIFIC CORPORATION SDN BHD (SERI PACIFIC HOTEL KUALA LUMPUR)
    (SERI PACIFIC KUALA LUMPUR)
    JALAN PUTRA, P.O.0 BOX 11468, 50746 KUALA LUMPUR
    OUTLET ZENDE KITCHEN
    OUTLET BANQUET KITCHEN
    OUTLET XUANG XI KITCHEN
    OUTLET PASTRY KITCHEN
    01/08/2010 -
    31/07/2012
    25SHANGRI-LA HOTEL KUALA LUMPUR
    NO 11,JALAN SULTAN ISMAIL,50250 KUALA LUMPUR
    MALAY KITCHEN (BANQUET KITCHEN)
    WESTERN KITCHEN (BANQUET KITCHEN)
    CHINESE BANQUET KITCHEN (BANQUET KITCHEN)
    COLD KITCHEN (BANQUET KITCHEN)
    PASTRY KITCHEN
    01/10/2010 -
    30/09/2012
    26SYARIKAT MALURI SDN BHD (HOTEL MALURI)
    NO 1, JALAN PERMAISURI,
    TAMAN MALURI
    55100 CHERAS.
    BISTRO16/11/2009 -
    15/11/2011
    27TENAGA HI-TECH (M) SDN BHD (GOLDEN BEACH HOTEL & RESORT)
    NO 5 JALAN DEWAN SULTAN SULAIMAN 1
    OFF JLN TUANKU ABDUL RAHMAN
    50300 KUALA LUMPUR.
    GOLDEN BEACH HOTEL & RESORTS
    LOT 15, JALAN PASIR BOGAK,
    32300 PANGKOR,
    PERAK DARUL RIDZUAN
    01/02/2010 -
    31/01/2013
    28THE NOMAD SUCASA HOTEL.THE NOMAD SUCASA16/03/2011 -
    15/03/2013
    29THE PLAZA HOTEL KUALA LUMPUR
    THE PLAZA HOTEL KUALA LUMPUR
    JALAN RAJA LAUT
    MAIN KITCHEN01/11/2009 -
    30/10/2012
    30TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN. BHD
    (CROWNE PLAZA MUTIARA KUALA LUMPUR)
    JALAN SULTAN ISMAIL 50250
    KUALA LUMPUR
    BANQUET KITCHEN
    PASTRY KITCHEN
    COLD KITCHEN (DAPUR SEJUK)
    01/09/2010 -
    31/08/2012
    31TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN. BHD.
    HOTEL ISTANA
    73, JALAN RAJA CHULAN
    TAMAN SARI KITCHEN
    BANQUET KITCHEN
    16/05/2010 -
    15/05/2012
    32VENUE SUMMIT SDN BHD (MAYTOWER HOTEL & SERVICES RESIDENCES)
    12TH FLOOR MENARA MULTI-PURPOSE,
    CAPITAL SQUARE, NO. 8 JALAN MUNSHI
    ABDULLAH
    50100 KUALA LUMPUR
    DAPUR LA MAISON01/11/2010 -
    31/10/2012

    Sumber : Jakim

    Tuesday, August 2, 2011

    Check List Amalan Di Bulan Ramadhan


    Check List Amalan Di Bulan Ramadhan
    ______________________________​__________
    Selamat Menyambut Ramadhan

    Wishing all Muslim friends - selamat berpuasa..

    Ramadhan menjelang dan pahami cara beramal di bulan Ramadhan mengikut sunnah dan jangan menjalani ibadah Ramadhan mengikut adat kerana Rasullah pernah bersabda didalam hadisnya :

    Barang siapa menghidupkan sunnahKu ketika rosak umat-Ku maka baginya mendapat pahala seratus syahid. Oleh itu berhati-hatilah melakukan amal supaya mempunyai nilai yang tinggi dan mendapat kesan yang baik disepanjang bulan Ramadhan dan dibawah ini dicatatkan amalan-amalan mengikut sunnah.

    CHECK LIST AMALAN DI BULAN RAMADHAN

    1. Mengucapkan tahniah (Selamat datang Ramadhan atau Selamat menyambut Ramadhan.

    2. Niat sebulan bagi malam yang pertama dan selanjutnya niat untuk hari-hari.

    3. Sembahyang Isyak berjamaah di masjid/surau.

    4. Solat Tarawikh 20 rakaat.

    5. Tadarus membaca bersemak dan berturut-turut juzuk.

    6. Tidur malam membaca 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya dikejutkan bangun tepat jam 4.00 pagi.

    7. Bangun jam 4.00 pagi dan setengah jam untuk Qiamullail ringan (Solat Tahjud, Solat Taubat dan Solat Hajat)

    8. Jam 4.30 pagi kaum ibu masak sahur.

    9. Jam 5.00 pagi/5.15 pagi makan sahur.

    10.Jangan tidur sesudah sahur.

    11.Solat Subuh berjemaah di Masjid.

    12.Tadarus pendek.

    13.Matahari tinggi segalah, lakukan solat Isyraq.

    14.Menjalankan kerja harian dan menjaga pancaindera.

    15.Jam 11.00 pagi tunaikan Solat Dhuha.

    16.Lakukan Solat Kafarah Baul 2 rakaat. Rakaat pertama selepas Fatihah baca Surah Al Kautsar 7 kali dan rakaat kedua selepas Fatihah baca Surah Ikhlas 7 kali.

    17.Jam 12.00 tengahari tidur, niat tidur waktu Qailulah (ganti jaga satu jam diwaktu sahur)

    18.Solat Zuhur berjemaah.

    19.Tadarus pendek.

    20.Sebelah petang kaum ibu menyediakan berbuka petang.

    21.Solat Asar berjemaah di Masjid.

    22.Jika masa petang jangan gunakan untuk bersiar-siar atau menonton TV yang melibatkan kemaksiatan. Sebaik-baiknya digunakan untuk mengikuti majlis-majlis ilmu atau berdoa kerana waktu itu amat mustajab.

    23. Berbuka dengan ala kadar iaitu minuman yang belum dipanas oleh api atau dengan buah kurma atau buah tempatan.

    24.Segera Solat Maghrib di Masjid.

    25.Makan malam bersama keluarga.

    26.Bersiap sedia untuk ke masjid menunaikan Solat Isyak dan Tarawikh secara berjemaah.

    KELEBIHAN-KELEBIHAN YANG LAIN

    1. Menghadiri majlis ilmu setiap langkah di beri pahala ibadah sunah setahun.

    2. Mengekali berjemaah diberi balasan dengan disediakan sebuah bandar khas di Syurga.

    3. Membuat hubungan baik kepda kedua ibu bapa, Allah pandang dengan penuh kasih sayang.

    4. Isteri taat kepada suami diberi pahala seperti pahala Asiah dan Mariam.

    5. Sesiapa yang menyampaikan hajat saudaranya disampaikan 1000 hajatnya di akhirat.

    Mengurangkan berat badan di dalam menjalani ibadah Ramadhan

    1. Sebelum puasa timbang badan

    2. Kawal berbuka puasa

    3. Pastikan semakin lama menunaikan ibadah puasa akan semakin kurang berat badan

    4. Elakan daripada makan berlebihan

    RANCANG PENINGKATAN IBADAH RAMADHAN

    1. Sepuluh hari yang pertama adakan muhasabah amalan.

    2. Sepuluh hari yang kedua, pastikan keimanan bertambah kuat dan selaraskan dengan sempena Nuzul Quran.

    3. Sepuluh hari yang ketiga kuatkan azam untuk beramal di malam Al Qadr :

    i. Dengan melakukan Solat Maghrib,Isyak dan Tarawikh berjemaah.

    ii. Atau ditambah dengan Solat Subuh berjemaah

    iii. Duduk dengan air sembahyang dan baca Al-Quran, Ayat Kursi, Surah Al Baqarah terakhir (Amanarrasul) , Surah Az-zalzalah, Suraah Al Kafirun, Surah al Ikhlas dan Surah Yasin.

    iv. Bagi kaum ibu yang uzur, baca zikir.

    v. Bangun pukul 1.00 pagi tunaikan Solat Sunat Wuduk, Solat Hajat, Solat Tasbih, Solat Taubat, Solat Istikarah.

    vi. Jika sedang beramal, badan terasa sejuk dan terharu maka inilah tanda-tanda mendapat Lailatul Qadar.

    Monday, August 1, 2011

    Marhaban Ya Ramadhan…..


    Selamat Datang Bulan Ramadhan……….

    Tanpa kita sadari

    11 bulan

    banyak kata sudah diucapkan dan dilontarkan

    tak semua menyejukkan,

    11 bulan

    banyak perilaku dan Sikap yang kita perbuat tak menyenangkan,

    11 bulan

    banyak keluhan, kebencian, kebohongan, kesombongan

    menjadi bagian dari diri,

    saatnya istirahat dalam pemuasan nafsu duniawi

    saatnya membersihkan jiwa yang berjelaga,

    saatnya mensyukuri indahnya kemurahanNya

    saatnya memahami makna pensucian diri

    Selamat menunaikan Ibadah Shaum /Puasa

    dan mohon maaf atas segala kesalahan saya

    bersama kita leburkan kekhilafan

    Semoga dengan shaum / puasa mempertemukan kita

    dengan Keagungan Lailatul Qadar

    dan kita semua menjadi pilihanNya

    untuk dikabulkan do’a – do’a dan kembali menjadi fitrah

    Amiin ya Robbal ‘Aalamiin……….

    LinkWithin