Wednesday, November 25, 2009

Anak sulong ku ...tamat Tadika Permata Ixora 09



Zaman kanak-kanak dulu dan sekarang jauh berbeza segala-galanya cuma kita sebagai orang tua harus mencorak kehidupan mereka kearah keagamaan diutamakan...
saya berterima kasih kepada anak saya kerana dapat hadiah akhlak terbaik...taniah untuk beliau..



Majlis penyampaian hadiah dan sijil, sebagai orang tua kepada anak-anak sekarang kita harus beri sokongan atau galakan kepada mereka.



Kat umah lagi sibuk dok hafal lagu nasyid untuk persembahan pada hari tersebut...caya ler anak ku nie...



anak-anak sekarang hebat kalau di didik dengan betul...



tengok tu .....



Anak saya nie Muhammad Iman dapat hadiah dari Tadika . Dan esoknya ada lagi satu penyampaian hadiah kat sekolah KLIA Pra sekolah beliau dapat tempat pertama sekali lagi saya ucapkan taniah kepada belaiu,sebab sekolah pagi dan petang ( pagi pra sekolah dan petang Pra tafiz kat permata ixora )

Kenangan masa lalu



Tengok nie aku masa kecil pun dah pakai rantai...maknanya semasa aku kecil pun dah gengster tahi kuncing nie.......



Semasa umur 5 tahun dan adik 1 tahun minta maaf ler ..gambar masa tu hitam putih jer yang ada aku berterima kasih keatas orang tua ku kerana sangup kekedai utk gambar nie....TQ MA..



Semasa umur 4 tahun.. rupanya aku nie dah hemsem.....ekekeek..bersama ibu saya dan adik.



Gambar lama kebanyakan dah hilang cuma yang ada nie aku dapat selamatkan...aku rasa bukan lain yang hilangkan mukin aku koyakan atau hilangkan....masa tu aku x tahu gambar bermakna pada masa kini....



Aaaaaaaaa...tu dia ayah saya yang sebelah kiri boleh tahan jugak orang tua nie masa muda dulu...kan masa tu ala-ala pok yeh-yeh..kasut kilat habis.....

Tuesday, November 24, 2009

Apa..ler nak jadi..Meroket Part 3



23/11/09 jam 1030 mlm baru balik sekolah orang tua dari Ampang ,berhenti kat Puterjaya dulu angkat gambar nie......cili padi best naik nak kata slow tak jugak , laju dan stabil bagi sesiapa yang dah bawak nie......baru leh cerita tak gitu..nyer...Tu Pokcik tengah bergaya ler pulak...jangan marah pokcik nanti kena jual ......eeeeeee



Dua jentera berkuasa 150 cc tetap power tengok meter baru 150 jer.....tapi kalau Lc follow meter dah cecah 180 jadi meter belang nie berat ler sikit....jangan marah ya bagi pemilik LC ...terima ler kenyatan nie....



Malam tadi Pokcik pakai ekzos tarak bunyi pon-pon atau nak pecah kampung rasa ada yang x kena pulak sebab x ada irama diatas jalan raya...x gitu Pokcik...



Nie motor saya biasa jer x buat apa-apa lagi tapi boleh cecah........hanya Pokcik jer yang tahu.



Ha ...... tu dia Pokcik dengan gaya yang tersendiri baru sampai puterajaya terus bergambar utk kekawan semua....balik saja Norman KRU tu......ekekekekekekekeke



aaaaaa..ler muka x nampak pulak sebab kamera murah jer, nie nak kena beli kamera mahal.......baru gambar cantik biar tuan nya x cantik......



Aku pun tak tahu apa yang si Bro Aizal tunjuk tu.........aku pun tak tahu.....hang yang tengok nie tahu tak......?



Selamat malam semua yang singgah diblog saya nie....bawa motor biar selamat dan berhati-hati dijalan raya ,pakai ler apa yang patut untuk jaga keselamatan anda..
Saya ucapkan Selamat Hari Raya Korban/Haji..Berhati semasa balik kampung....

Tukar baju...ooooooooo



Tukar baju baru dari siam...punya...sebab baju malaysia cap belang jer.....dah tukar nampak garang lagi....sesiapa yang ingin nak tukar baju boleh ler call .....Bro Pokcik NCF tu...



Dah tukar nie baru nampak motor tempur ler sikit......saya dengan Pokcik pergi dan balik sekolah orang tua x ada kerja lain asyik meroket jer.....bila dah tukar baju baru rasa laju semacam jer.....ekekekekekekeek



Ha.ha...nie dia baju buatan malaysia banyak jalur sangat dan dia namakan Belang 150...jadi jangan marah saya dan Pokcik sebab dah tukar baju baru Raider R 150 nie...



Kami Ucapkan terima kasih kepada pihak suzuki kerana buat masuk motor cili padi nie .....ooooo motor nie memang power Bro , rugi tak beli motor kecil nie.....tapi kepada sesiapa yang mampu beli motr besar......cuma duit pun besar jugak Bro.....

Friday, November 20, 2009

VCB & RMU 11000 volt



Peralatan yang mengawal kemasukan bekalan kuasa 11KV di UniKL-MIAT.Ini lah yang dinamakan Vacum Circuit Breaker ( VCB ) perlu di service 2x setahun untuk mengelak perkara yang tidak diingini boleh berlaku.....yang nie selalu meletup kalau tak dijaga dengan baik.Peralatan ini diservice oleh pihak luar kerana saya sendiri belum layak lagi untuk baikpulih nie......ooooooooo...saya ada A4 bagi voltan rendah....hendak jaga peralatan diatas tu mesti ada sekurangnya B0...Sekarang nie saya tengah masuk kelas untuk ambil BO..



Bahagian dalam VCB perlu dibersih betul-betul....unit baru nie dah mengunakan motor untuk hidupkan.........nak hidup telan air liur dulu ler...kalau x ada power selembar jer..



Kabel kemasukan dari TNB 11KV , diperiksa terminal dalam keadan ketat dan selamat....



Fius Ring Mian Unit dikeluarkan untuk diuji dan pastikan kabel kemasukan dan keluaran dalam keadaa bersih dan selamat......ni 11KV bersamaan dengan 11000 voltan kat umah baru 240 voltan jer...atau 415 voltan tapi yang penting kerja mesti ikut peraturan keselamatan diutamakan.



Fius RMU dibersihkan dan diuji menentukan beropersi dengan selamat.



Kerja-kerja akhir dilakukan menjalani ujian keatas VCB tersebut dengan melakukan ujian tekanan. Cayalah tengok awek tu buat kerja relak jer..yang sebenarnya jangan takut dengan elektrik nie ,ikut betul-betul langkah kerja dan langkah keselamatan diutamakan yang lepas-lepas tu selamat...siapa tak takut sebab elektrik nak meletup dia tak bagi tahu kita ooooooooooo jadi berhati-hati ketika membuat kerja-kerja elektrik mahupun ditempat kerja atau dirumah.....

Hari nie...last day kat MIAT



Gambar kapal terbang ambil kat hangar UniKL MIAT .Kapal nie nak hantar balik student ojt kat sini dah tamat tempoh, bermula OJT pada 6/7/09 hingga 20/11/09.....hari berlalu dengan pantas kita tidak mampu kembalikan masa yang lalu...jadi jangan sia-sia masa depan anda.... jadi saya suruh beliau naik yang warna kuning tu.......ada berani...



tu..tengah sign mati dakwat merah untuk nak naik kapal terbang kat atas nak balik ke Temerloh antara hidup dan mati Mat Blue nie.....ekekekekekekek



Sempat lagi bergambar pada saat-saat akhir dihari perpisahan bersama dengan Syukri ( Mat Blue ) selama hampir 5 bulan OJT kat sini rasa macam 5 hari ..jer...setiap pertemuan pastinya ada perpisahan...sama ada hidup dan mati....ingat ilmu kita ada mesti diajar kepada orang lain pulak..jangan jadi angkuh,ego,sombong dan tak bersyukur apa yang diberikan, apabila dah berjaya nanti...



bergambar dengan Otai Aizal .....tengok tu blue dah nak tangkap nagis...ler pulak...tu....aaaa hai.....nagis .....ko..mat blue...



Sebenarnya banyak lagi gambar yang nak dimasukan nie cuma sebahagian , tu tengah buat motor kawalan dan banyak lagi latihan diberikan...cuma kepala otak x dapat masuk...yang tahu masuk asap jer...ekekekekek..



Oh...ya tak lupa selain latihan praktikal...latihan ICT pun hebat juga sempat ler buat macam-macam ........hanya dia yang tahu.....tak suruh pun main jugak komputer pun main jugak ....apa dia ingat komputer dapat bagi dia makan ...kalau kena cara dapat duit jugak..dapat bantu cari awek..boleh ler......



Mamat nie dah tak sabar dah nak balik, tengok semua dia dah bungkus nak buat balik kampung...tunjuk kat emak ayah...dia...dan awek sekali.....emmeemmeemem

Jadi akhir sekali saya doakan beliau semoga berjaya kehidupan,kerjaya dan menghoramati kedua -dua orang tuanya.....yang paling penting sekali kalau kita hendak dihormati oleh orang lain maka kita harus menghoramati terlebih dahulu,,, sama juga kalau hendak menjadi ketua yang bagus jadilah pengikut setia terlebih dahulu........ingat ler Mat Syukri pesanan saya nie.....dan utk diri saya sendiri......saya minta maaf banyak kalau ada terkasar bahasa mahupun perbuatan tanpa disedari.....jumpa lagi..

Thursday, November 19, 2009

Service cooling tower



Dapat main air no 1 sebenarnya dia orang nie service cooling tower dah berlumut..cooling tower berkait rapat dengan sistem chiller untuk kegunaan air cond jenis bangunan...



bahagian dalam c.tower tu ada motor dan kipas untuk pembuangan haba dari condenssor chiller...disini periksa perlu dijalankan keatas motor dan housing bearing...



bahagian luar pun kena cuci , buang lumut dan kotoran.



seronok dia orang tu dapat mandi free x payah nak mandi kat sunway lagoon lagi...pengalaman pertama dia orang service c.tower tu......



tu dari kiri Baktiar,Balhiq,tomok,pok din,pok loh dan naat....nie semua bekas student ojt di tempat saya .saya doakan semoga berjaya dalam kehidupan dan tempuh dengan hati yang tabah.....kalau boleh biarlah dia orang hebat atau lebih dari saya hendaknya......ingat jangan putus asa......apa yang saya selalu pesang kat dia orang ...yang boleh mengubah kehidupan anda adalah bukan saya yang sebenarnya ialah DIRI ANDA SENDIRI.......ingat betul-betul....

Wednesday, November 18, 2009

Retaining wall tempat letak kereta runtuh semasa hujan lebat.



Tempat kejadian belakang blok asrama Retaining wall runtuh semasa hujan lebat jam lebih kurang sekitar 3 petang...



separuh yang roboh.......



nie....ler orang cakap nasib baik tiada kereta letak situ....yang sebenarnya projek nie sebulm siap lagi...yang penting tiada kemalangan melibatkan orang...disitu....



jawab...jangan tak jawab ...saya tunggu lapuran dari pihak kontraktor .....



tak ada gegar ..pun.....kenapa terjadi...jadi siap ler kontraktor....nak menjawab....kita cuma nak cari kebenaran jer.....



bahagian belakang .....hanya tinggal ...


yang nie...saya rasa agak ada yang tak kena ...anda cuba tengok...batu-batu jatuh bertaburan ini bermakna ........dah tak ikut spec...nie...apa-apa hal...saya tetap tunggu lapuran dari pihak kontraktor.....

Tuesday, November 17, 2009

Kerja tetap kerja - makan gaji.....ler..



Hari pagi-pagi buta buntut sudah panas gara-gara Audio sistem mogok...ler pulak....
perut bodoh pagi pun bunyi pulak.....dia tak tahu kerja aku tak siap lagi nie......



Bahagian dalam audio sistem aku nie yang mogok tu......tengok habuk boleh tahan jugak nie....kadang-kadang mat habuk pun boleh jadi hal...jugak.....



Keluarkan semua peralatan dan cuci habuk dan ada buat ubagusai untuk kasi power lagi dan susun atur semula....2 rak jadikan satu...jer..baru nampak kemas dan teratur..


Nie Otai Ajai tengah betulkan kabel dan kemaskan semua wayar yang ada dlm rak tu kasi kemas..tengok tu oatai sampai duduk..x apa bukan dia yang basuh seluar bini dia yang kena cuci..ekekekekekeke


Dalam masa hampir 2 jam semua kerja-kerja service selesai dijalankan......baru nampak kemas dan teratur.....cuci dah test belum lagi ,cuci bagai nak gila tak bunyi mampus aku...alamak berhenti kerja ler aku........



Ok cantik semua sistem beroperasi dengan baik...lega rasa hati dan kepuasan x ternilai..oooooooo tunggu apa yang rosak lagi...lagi panas buntut aku nie......untuk anda semua kerja biar ikhlas.....baru datang kepuasan berkerja......jumpa lagi....

LinkWithin